Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025

ΤΟΤΕ, ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ (73)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΟΥ
    ΣΠΑΣΜΕΝΟΣ ΚΑΒΟΣ



Τα Λευκά Καράβια

Τον μαστρο-Στάθη Μπαρμπαρέσσο
δεν έτυχε να τον γνωρίσω "εκ των έσω",
άκουσα να μιλούν γι αυτόν στα καφενεία
των ναυτικών τότε παλιά στην ανεργία,
της εποχής εκείνης τη μεγάλη "αργία"
που έπεσε σαν κύμα το πενήντα οκτώ*                           *1958 Ναυτιλιακή κρίση
σε ναυτικούς, πράκτορες και σε πλοία,
στης θάλασσας το κόσμο μεγάλη δυστυχία".

Έλεγε για τον μαστρο-Στάθη,
πως πρόωρα ο φουκαράς εχάθη,
ο καπτα-Μήτσος και με καμάρι
τόνιζε ότι μ' αυτό το "παληκάρι,
πριν βρούμε στη στεριά μιαν όαση
σεργιάνι κάναμε μαζί στην κόλαση,
άγρια παλέψαμε με τα κύματα,,
κι αν πέσαμε και σε κάποια κρίματα,
δε βαριέσαι... μικροαμαρτήματα"

Στου Ωνάση μπαρκάραμε ντουέτο,
Ιαπωνία μας στείλανε πακέτο
εμένα και τον μαστρο Στάθη,
λίγο πριν κείνη η κρίση πιάσει.

Ωνάσης !!! η πρώτη εταιρεία….
λευκά ‘ταν τα δικά της πλοία,
με τα "σενιόριτι τα μπόνους"*                                        *επίδομα παλαιότητος
οι ναυτικοί τους, απ’ τους μόνους
που αστακούς τρώγανε και γαρίδες,
και δεν μετρούσαν τις μερίδες
οι μαγαιρο-καμαρώτοι του Ωνάση !

Όμως αλίμονο αυτά έχουν περάσει.
τα άσπρα πλοία.. βαφτήκαν μαύρα,
λες και πενθούσαν "έτσι" όπως τάδα.
σαν έφυγε, "μπάρκαρε" ο Ωνάσης.
σύντομα ακολούθησε ο μάστρο Στάθης.
για τελευταίο μπάρκο, σε κείνο το καράβι
που δεν υπάρχουν άνθρωποι μέσα ή κάβοι,
γιατί ποτέ του δαύτο δεν ποδίζει*,                                  *πιάνει λιμάνι
κι αέναα... τους ωκεανούς γυρίζει.

Λες και παροπλίστηκε μιά εποχή
με του Ωνάση τη "φυγή",
σαν τα ποστάλια είχε παροπλιστεί
«Νέα Ελλάς» και «Φρειδερίκη»,
(μετά του πολέμου κείνη τη φρίκη)
π' αρμένιζαν με 'περηφάνεια
τα δυό μας μεγάλα υπερωκεάνια.

Στον μεσοπόλεμο και πριν
χωρίς ευχή «στο επανειδείν»
όχι απ' την Α' θέση της χλιδής,
κάθε φτωχός και δυστυχής,
σαν μετανάστης κατηφής,
εξέρασε απ’ τις κουπαστές* τους,                        *σαν πεζούλι στο πλάι του πλοίου
αφού 'πανε οι υπεύθυνοι γι αυτόν
μα κι άλλους, ένα μεγάλο χ@στους,
έτσι ταξίδεψε στους πέρα κόσμους,
με τη φτώχεια του μαζί στους ώμους !

Τί να σχολιάσεις, τί να πεις.. ; !
απ' Αυστραλία ομογενής
μούλεγε "...φίλε η Πατρίδα
δεν είναι αυτή που τώρα είδα.
θυμάμαι, σαν έφυγα ήταν άλλη...."

Με κ0ίταξε , κούνησε το κεφάλι,
την έκανε μουρμουρίζοντας,
κάποιους βεβαίως σιχτιρίζοντας.

_____


Αφιερώνεται στο φίλο μου Γ' μηχανικό Γιώργο Φωστήρα που κάναμε
τη βάρδια 12.00-04.00 στο Olympic Rock του Ωνάση (γέφυρα - μηχανή).
Ο μαστρο Γιώργος σκοτώθηκε μαζί με άλλα επτά μέλη του πληρώματος στην
έκρηξη του τάνκερ ΑΛ ΜΑΛΙΚ ΣΑΟΥΝΤ στις 9 Ιουνίου 1966 στη ΛΑ ΣΑΛΙΝΑ.



Σημειώσεις

Η συμφωνία του Ωνάση με τους Άραβες από πολλούς χαρακτηρίστηκε ως “η συμφωνία του αιώνα».
Η συμφωνία που έκλεισε με τους Σαουδάραβες το 1953.
Ο Ωνάσης επιδίωξε να μεταφέρει προνομιακώς με δικά του πετρελαιοφόρα το 5% της συνολικής παραγωγής του πετρελαίου της Σαουδικής Αραβίας. Ήταν τεράστιες ποσότητες πετρελαίου και απίστευτα κέρδη.
Δύο ήταν τα σημεία-κλειδιά της συμφωνίας που προσέφερε ο Ωνάσης στους Σαουδάραβες:
- Οτι θα πληρώνει τους φόρους και δικαιώματα στη Σαουδική Αραβία για τη μεταφορά του πετρελαίου με τα καράβια του, σε αντίθεση με τις πετρελαϊκές εταιρείες, που το εκμεταλλεύονταν δίχως να δίνουν σεντίμι.
- Οτι θα χτίσει Ναυτική Ακαδημία στη Σαουδική Αραβία και απόφοιτοί της θα αξιοποιούνται στο στόλο του.
Η συμφωνία του Αριστοτέλη Ωνάση με το βασιλιά της Σαουδικής Αραβίας Ιμπν Σαούντ καταργούσε τα κεκτημένα της Αράμκο, που υπεραμύνθηκε των δικαιωμάτων της με κάθε δυνατό μέσο.
«Φτάσαμε στο σημείο όλος ο Οργανισμός Ηνωμένων Εθνών, εκτός από την Ελλάδα, να είναι εναντίον μας» είχε πει πολλά χρόνια αργότερα ο πρόεδρος του ιδρύματος Ωνάση κ. Παπαδημητρίου. «Τώρα πια δεν ήταν ζήτημα απλώς των εταιρειών, αλλά των 54 κρατών, που έστειλαν στην κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας ψήφισμα διαμαρτυρίας. Ηταν φανερό ότι ο Ωνάσης είχε περάσει τη λεγόμενη "κόκκινη γραμμή" και άνοιγε πόλεμο όχι μόνο με τις 7 μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες, αλλά και με τα κράτη στα οποία έδρευαν. Αυτό το χρονικό διάστημα βρήκαν ευκαιρία και μερικοί Ελληνες εφοπλιστές, να συμμετάσχουν στο μποϊκοτάζ εναντίον του».
Κι ενώ η διένεξη αναμενόταν να φτάσει στα δικαστήρια, ούτε η συμφωνία εφαρμοζόταν, ούτε δινόταν φορτίο στον Ωνάση από την Αράμκο, που εκμεταλλευόταν αποκλειστικά το πετρέλαιο της Σαουδικής Αραβίας.
Για 2, 5 έως 3 χρόνια τα καράβια του Ωνάση -με εξαίρεση αυτά που ήταν με παλιά ναυλοσύμφωνα- έμεναν δεμένα στα λιμάνια.
Διαπιστώνοντας το αδιέξοδο, ο υπουργός Οικονομικών της Σαουδικής Αραβίας διαμήνυσε στον Ωνάση ότι καλύτερο θα ήταν να καταργηθεί η συμφωνία, η οποία έτσι κι αλλιώς δεν εφαρμοζόταν. Προτάθηκε στον Ελληνα εφοπλιστή να αξιοποιήσει το 50% της θαλάσσιας ουδέτερης ζώνης μεταξύ Σ. Αραβίας και Κουβέιτ, στην οποία δεν είχε καμία ανάμιξη η Αράμκο.
Ο Ωνάσης, θεωρώντας ότι αργά ή γρήγορα θα βρισκόταν ξανά απέναντι στο αρραγές μέτωπο των πετρελαϊκών εταιρειών, ζήτησε τη γνώμη των Αμερικανών για το θέμα της ουδέτερης ζώνης. Ενα μήνα αργότερα οι Αμερικανοί του απαντούσαν αρνητικά κι ο ίδιος αναγκαζόταν να αποσυρθεί κι απ' αυτήν την ακόμη πιο επικερδή πρόταση.
Η διαιτησία μπορεί να χάθηκε στη συμφωνία Ωνάση-Σαούντ, η τύχη όμως, που φάνηκε να έχει εγκαταλείψει για περίπου τρία χρόνια τον Eλληνα κροίσο, ήταν ξανά με το μέρος του.
Ο πόλεμος ανάμεσα στους Ισραηλινούς και τους Αιγυπτίους ωφέλησε εμμέσως τον Ωνάση, γιατί ήταν από τους λίγους που είχαν μεγάλα καράβια, ικανά να διασχίσουν τους ωκεανούς.
Η διώρυγα του Σουέζ έκλεισε και έτσι τα καράβια έπρεπε να ταξιδεύουν προς τις ΗΠΑ μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Ηταν μια χρονοβόρα διαδικασία και δύσκολη για τα μικρά καράβια, που δεν μπορούσαν να ανταποκριθούν. Αναγκαστικά προτιμήθηκαν τα καράβια του Ωνάση, που ανέπτυσσαν μεγάλες ταχύτητες, ήταν ασφαλή και είχαν δυνατότητες για να μεταφέρουν μεγάλα φορτία. Το παιχνίδι ήταν ξανά δικό του…
Μετά τη συμφωνία του Ωνάση με τη Σαουδική Αραβία ένα από τα καράβια
προς τιμήν των ονομάστηκε Al Malik Saud

* Αριστοτέλης Ωνάσης, 1900-1975, Έλληνας εφοπλιστής που υπήρξε παγκόσμια
διασημότητα, κυρίως στη δεκαετία του '60. Γνωστός για τις τολμηρές επιχειρηματικές
του κινήσεις, αν και τον θυμόμαστε περισσότερο για στις σχέσεις του με τη
Μαρία Κάλας και τη Ζακλίν .

* Ωνάσιες απόψεις και ρήσεις:

- Το μυστικό στις μπίζνες είναι να ξέρεις κάτι που κανένας άλλος δεν ξέρει.
- Κάθε κέρδος είναι μια αδικία σε κάποιον.
- Μετά από κάποιο σημείο, τα λεφτά δεν έχουν πια σημασία. Παύουν να είναι
ο σκοπός. Το παιχνίδι είναι αυτό που μετράει
- Ο κανόνας είναι ότι δεν υπάρχουν κανόνες.
- Αν δεν υπήρχαν γυναίκες, όλα τα λεφτά του κόσμου δεν θα είχαν σημασία.
- Ποτέ δεν κατάλαβα την προτροπή «την υπογραφή σου και το κάτω το κεφάλι σου
να προσέχεις που τα βάζεις». Έτσι χάνεις σίγουρα και στις δουλειές και στη ζωή.








Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΤΟΤΕ, ΣΤΑ ΜΕΣΑ ΤΟΥ ΕΙΚΟΣΤΟΥ ΑΙΩΝΑ (73)

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΟΥ     ΣΠΑΣΜΕΝΟΣ ΚΑΒΟΣ Τα Λευκά Καράβια Τ ον μαστρο-Στάθη Μπαρμπαρέσσο δεν έτυχε να τον γνωρίσω "εκ των έσω...